2009. május 20., szerda

5 fióka vagy 4+1?

Az elmúlt 12 napban sokat fejlődtek a fiókák, de a 8 napos legkisebb nem tudja tartani a tempót a többiekkel. Sokan aggódnak, hogy a pöttöm gólya életben marad-e.

Sajnos rájár a rúd a hazai gólyákra, mert az elmúlt két hónapban melegebb volt a sokévi átlagnál és jóval kevesebb csapadék hullott. A kettő együtt szárazságot okozott, s ilyenkor a szülőknek sokkal nehezebb összegyűjteni a fiókák számára szükséges napi 2-4 kg táplálékot. Mindez nem kedvez az utolsónak kikelő fiókáknak, hiszen kevesebb élelem esetén ők jutnak hozzá legkevésbé a megfelelő mennyiséghez. Emiatt nem fejlődnek megfelelően, gyengébbek lesznek, s könnyebben fertőződhetnek meg parazitákkal (pl. mételyekkel) is, melyeket a szülők a táplálék keresése közben „szednek” össze. Ez vezethet végül ahhoz, hogy a szülők – akik folyamatosan figyelik fiókáik fejlődését – a legkisebb fiókát vagy fiókákat elpusztítják, hogy az erősebbek jobban fejlődhessenek, biztosabban megélhessék a kirepülés idejét. (Ezt a jelenséget kronizmusnak is nevezik. Ha ez az első napokban történik, akkor lenyelik az elpusztított fiókát, ha később, akkor kidobják a fészekből.)

Jól látszik, hogy az 5. fióka 7 nap alatt alig fejlődött, miközben a testvérei többszörösére nőttek.
2009. május 13-19.


A tavalyi fiókák (Csenkesz, Csalán, Cseresznye és Csucsor) ugyanilyen idős korukban jóval kiegyenlítettebben fejlődtek.
2008. május 21.

Az ún. aszinkron kelésről számos hipotézis ismert, melyek megpróbálják magyarázni, hogy miért lehet hasznos, ha a fiókák nem egyszerre kelnek ki, azaz nem egy korúak, s így jelentős méretbeli különbségek alakulnak ki. Egyik hipotézis szerint a később kikelő fiókák „tartalékok” lehetnek, s ha megfelelőek a körülmények (pl. elegendő a táplálék), akkor növelhetik a kirepülő fiókák számát, ha nem, akkor elpusztulnak.
Ludvig Éva cikke, az Ornis Hungarica tudományos folyóiratban (PDF dokumentum). >>

Május 15-én, a darányi kamerával megfigyelt fészekben, a három fejletlenebb fiókát elpusztította a hím (Chuck), s azóta a három megmaradt fióka jelentősen gyorsabban fejlődik, mint a nagyobb fészekaljak kicsinyei. (6 fióka felnevelésének esélye 0,1% lett volna, az elmúlt évek 20213 olyan adatát megvizsgálva, melyek esetében ismert volt a kirepülő fiókák száma.)

A nagyhalászi 5. fióka is jelentősen fejletlenebb, mint testvérei, de egyelőre még életben van. Csak reménykedhetünk, hogy nem betegszik meg, nem lökik ki a fészekből, és július elején neki is sikerül kirepülnie.

Etetés
2009. május 16. 11:56


Huncutkodás
2009. május 16. 11:58-11:59 között

Érkezés és csere. A szülők napkeltétől éjszakáig élelem után járnak.
2009. május 17. 12:35

Ebéd
2009. május 17. 12:39


A szülők megérkezéskor kelepeléssel köszöntik egymást.
2009. május 17. 15:37

Kacagólya :-)
2009. május 17. 19:51

Reggelizés
2009. május 19. 09:46

Vacsorázás
2009. május 19. 20:24


Időközben a költéshez közel két héttel később kezdő zalaistvándi "kamerás" gólyapár fiókáinak kikelése is megtörtént. Május 16-án kelt ki az első fióka, s azóta már 3 vagy 4 pici látható a kamera képein. Sajnos onnan olyan közeli képeket nem tudunk közvetíteni, mint Nagyhalászból, de a csodálatos tájkép talán kárpótolhat ezért a kellemetlenségért. ;-)

Fészekanyag érkezik. A képek még az első fióka kikelése előtt készültek.
2009. május 16. 07:18

Ekkor már két fióka volt a fészekben.
2009. május 19. 12:59:31

32 megjegyzés:

Lajos írta...

Szerbusztok!
Köszönjök az új és kimerítő bejegyzést.Az,hogy a szülők még mindig táplálják az 5. fiókát is reménykeltő még nem mondtak le róla nagy"erőre" vall.Biztos látják benne az élniakarást.Napról napra nől az esélye vagy csökken, ahogy nőnek? A testvérek nem fogják bántani,mivel kissebb náluk?
Köszönöm Lajos

Helén írta...

Négy nap lemaradása van a picinek, ami elég jelentős a fiókáknál!
Bízzunk benne, hogy behozza a lemaradást!
De öt fiókát táplálni, bizony nagy kihívás, főleg, hogy egyre nagyobb adag táplálékra van szükségük! Helén

Orsi írta...

Nagyon drukkolok a picinek, hogy megerősödjön! És a szülőknek is, hogy mind az ötöt fel tudják nevelni.

Névadás mikor lesz?

Most néztem a spanyolországi (Alovera) fészket, hatalmasak már a fiókák:
http://www.aytoalovera.es/pzamayor/index.php

Évi írta...

Sziasztok!

Én is nagyon remélem, hogy az 5. picike is fel tud nőni, és nem betegszik meg vagy nem teszik ki a fészekből... :(
Tényleg, és nem lehetne valahogy nekik segíteni abban, hogy etetni tudják a fiókákat? Kitenni valami nyuszikát, vagy ilyesmi? (Lehet, hogy butaság, de gondoltam megkérdem :))

Anna írta...

Kedves Évi!
Nekem is megfordult a fejemben a segítés, de átgondoltam...és remélem, Te sem gondolod komolyan, hogy nyuszikát kéne felszolgálni kedvenc gólyáinknak?! A ternészetes kiválasztódás a helyes út. A nyuszik közül is az válik táplálékká, amelyik kevésbé alkalmas az életre - ne mi, emberek döntsünk a természet helyett.
Remélem, egyetértesz?(de lehet, hogy én tévedek)
Üdvözlettel: Anna

Lajos írta...

Én is Annával értek eggyet,bár nagyon fáj a szívem a nyusziért is.
De azért szurkolhatunk a piciért.Beavatkozni talán tényleg nem kellene.
Lajos

Nagy Károly írta...

Sziasztok!

Beavatkozni nem fogunk, ez a természet dolga. A tavalyi Csucsor féle dolog teljesen más volt. Ott egy kirepült, életerős gólyán segítettünk.

Azért én is drukkolok neki! ;-)

Orsi kérdezte, hogy névadás mikor lesz. Ahogy tavaly, most is a gyűrűzés után, amikor már biztosan azonosítani lehet őket a gyűrűk kódjai alapján.

A gyűrűzésre elvárlak majd benneteket is! ;-)
A dátumot a napokban döntjük el.

Anna írta...

Minden idegszálammal a pici gólya megmaradásáért drukkolok! A mikor tehetem, lesem a fészket: megvan e még?! (ilyenkorra már teljesen kimerül a szemem:))
Reménykedjünk!

Anna írta...

Ha a helyszínen nem is, de az interneten Veletek leszek a gyűrűzéskor! Nem egyszerű odajutni Budapestről...

Évi írta...

Jó, én csak kérdeztem, mivel tavaly is lett etetve a gólya, nem gondoltam, hogy az más dolog. :)
A nyuszit meg csak példának írtam... ne csak azt eszik. :)

Anna írta...

Semmi baj, Évi! Meg ne bántódj!
Tudom, hogy Belőled is csak az aggódás beszélt :)

Orsi írta...

Most nézem a kamerát, a négy nagy fióka a fészek egyik felében egy kupacban vannak, a kis picur meg a fészek közepén egyedül. Harmat (asszem ő az) pedig a pindur körül rendezgeti a fészket, mintha pátyolgatná. Nem úgy néz ki, mintha ki akarná selejtezni. Pedig tényleg nagyon apró, mintha csak nőtt volna a különbség a fiókák közt.

Helén írta...

Sziasztok!
A gyűrűzést nagyon várom, remélem lesz internet kapcsolat és egyenesben nézhetjük a nem minden napi eseményt!
A pici nevét várom, hogy milyen "ajánlatok" jönnek rá! :)
Szerintem nem lesz semmi baj, szépen erősödik, majd behozza a lemaradást!
A szülők már eléggé megviseltek, az szemmel látható!
Nagy feladat jól lakatni ezt az öt porontyot, na meg ez a hőség se kedvező nekik!
További jó nézelődést kívánok mindenkinek!

Évi írta...

Dehogy bántódom! :)

Egyébként már nem is emlékszem annyira pontosan, egy hónap múlva már tudnak majd repülni is a picik, ugye? Bár lehet h rosszul emlékszem :)

Évi írta...

Mármint nem konkrétan elrepülgetni, hanem már próbálgatják a szárnyaikat, így pontos a kérdésem. :)

Névtelen írta...

Úgy látom, elpusztult az 5. kisgólya :(((

Névtelen írta...

Az egyik szülő éppen most nyelte le az ötödik kicsi gólyát.

Gabi (rendszeres gólyakamera látogató)

Névtelen írta...

Te jó ég, pont most néztem a képet....kb élőben amikor elpusztították ........:-((((

cinege írta...

Sajnos, igen. Ùgy láttam,hogy le is nyelte. Jó sokáig cibálta a fészek egyik oldaláról a másikra, azt gondoltam kidobja. De majdnem 100% lenyelte.Rögzitettem egy pár képet is. Sajnálom picurkát, de majdnem biztos volta, ez lesz a sorsa.

cinege írta...

Hát nem egy szép élmény, de hát ilyen is van. Láttam már ahogy utánna megetette a többit. Valamit valamiért,ilyen az ö világuk. Nekünk, embereknek kegyetlennek tünik,és biztos, hogy az is, mert itt a túlélésért folyik a harc.
Ma többször figyeltem és olyan békéseknek tüntek, nem is hiszem,hogy megtörtént...:((

Helén írta...

Sajnálom Pöttömkét! :(
Délelőtt még bizakodtam!

Évi írta...

Ezt szomorúan olvastam most :( De szegényke tényleg annyira picike volt a többihez képest, alig volt nagyobb annál, mint amikor kibújt a tojásból :(

Névtelen írta...

Sziasztok!
Nagyon érdekesnek, nagyszerűnek találom a "gólyalesést", sokszor megnézegetjük őket. Alulról, a földről is jó látni a fészekben üldögélő gólyacsaládot, de így testközelből fenomenálisak. Nem tudja valaki, mi történt a darányi 3 hiányzó kisgólyával?

csaba írta...

Sziasztok!

Sajnos végig láttam az elpusztult kicsi utolsó pillanatait. Kb. tíz percig tartott az egész 17:48-tól 17:58-ig. Először azt gondoltam rosszul látok, amikor "leesett" mi történik, gyorsan elmentettem a kamera képeit.

cinege írta...

Igazad van. Érdekes és izgalmas dolog a "gólyalesés", én is egészen a rabja vagyok. Most már a munkahelyemen is, naponta többször, megnézem. Persze titkban:-). A darányi kisgólyák sorsa, ugyanaz volt mint az itteni pinduré. Az is egy sokkoló látvány volt, de azóta, a megmaradt három, a duplájára nött. Ma már a szülök többször magukra hagyták öket a fészkben.

Anna írta...

Szerencsére nem voltam gépközelben a drámai 10 percben. Kb. 2 órája tudtam meg Tőletek, mi történt - nagyon szomorú lettem. Tudom, hogy feltehetően így volt helyes, de megsirattam a Picurkát :(
Remélem, már csak szép, jó dolgokat fogunk látni! (Tavaly könnyebb volt, hogy még/már tojás korában kidobták az ötödiket)
Jó éjszakát és szép napot kívánok!
Anna

Lajos írta...

Szerbusztok!
Döbbenetes volt.Ez egy mini evolució,így kell felfogni.Próbáljunk erre gondolni és megnyugodni.Mindenkinek jóéjszakát.
Lajos

Nagy Károly írta...

Sziasztok!

Csak most egy fél órája érkeztem haza a Szatmár-Beregből, s most értesültem, hogy a Pindurka elpusztult.
Sajnos ez várható volt, mert az elmúlt hetekben szinte egyáltalán nem fejlődött.

Holnap sem leszek gép előtt, de azért időnként majd rákukkantok a kameráinkra (Nagyhalász, Zalaistvánd, Kölked) mobilneten, hogy működnek-e.

Jó éjszakát!

Helén írta...

Sziasztok Gólyalesők!

Remélem ma vidámabb napunk lesz! :)

Tünde írta...

Sziasztok!
Szomorúan olvasom a bejegyzéseket,most értesültem róla mi történt tegnap.
Szorítok a négy kis gólyának,hogy fel tudjanak nőni!

Ágnes írta...

Szervusztok!
Szia Karcsi!
Hatalmasat nőttek a kicsik! Ilyenkor mennyit esznek egy nap? Szegény szülők hány kiló eleséget visznek a kis éhenkórászoknak?
Köszi a hatalmas munkát, Karcsi!!!

Nagy Károly írta...

Szia Ágnes!

Ilyenkor már kb. 3 kg élelmet hordanak naponta. Kemény munka ennyi húsfélét levadászni és a fészekbe hordani. S ezt nem egy darabban kell letudniuk. ;-)